Er du ejer af en WordPress hjemmeside og ved du hvor meget af din trafik, der går til spilde? Hvor mange af dine brugere er ”ligegyldige” besøgende, som bare lige kigger forbi?
Måske har du helt styr på det – det modsatte kan også være tilfældet. Uanset hvad, så er det altid interessant for hjemmeside ejere at kigge på hvordan man konverterer mest muligt af sin trafik til potentielle salg, aftaler, møder, bookinger, affiliate salg eller hvad end man nu har bygget sin forretning op omkring.
I salgs- og marketingtermer kan hele denne række af betegnelser kaldes for ’leads’. Inden vi går videre, kan vi lige tage den præcise definition:
Et lead er en person, som har vist interesse for din virksomheds produkter, ydelser og/eller services. Derfor betegnes et lead også som en potentiel kunde. (blog.brandmovers.dk)
I denne guide vil vi ikke gå nærmere ind i leads og hvordan de mere præcist kan inddeles i forskellige kategorier. Vi vil i stedet fokusere på hvordan du kommer i gang med at indsamle dem på din WordPress hjemmeside med et topmoderne værktøj: gamification.
Hvad er gamification og hvad har det med min hjemmeside at gøre?
Forklaringen på ’gamification’ ligger måske lidt i ordet. Det handler nemlig om at gøre noget til en form for spil eller en konkurrence – gerne noget der motiverer og involverer brugeren og som i sidste ende kan udmønte sig i en belønning. Som oftest forbindes gamification med det at inkludere spil-lignende elementer på områder, hvor man ellers traditionelt set ikke har brugt disse (non-game contexts).
Gamification har fået mere og mere opmærksomhed i online marketing, særligt fordi det har givet en masse nye måder hvorpå man kan engagere og fastholde besøgende. Det handler i høj grad om at arbejde med at skabe endnu mere deltagelse, interaktion og belønning af dine besøgende.
Nu hvor kalenderen siger december, så er du måske selv blevet fanget i en kampagne bygget op på gamification. Måske er du, som mange andre, deltager i en daglig julekalender hvor du skal besvare et spørgsmål for at være med i konkurrencen om præmier, rabatter eller lignende.
Men hvad er så rationalet bag disse kampagner? Det er netop leads. Det er som regel et krav at du som minimum indtaster din e-mail for at deltage, sommetider skal du også indtaste flere informationer såsom navn, telefonnummer og adresse. Når du deltager i en af disse kampagner så har du fra et forretningsperspektiv, vist en form for interesse i virksomheden/produktet. Det gør dig til en potentiel kunde og derfor vil vi gerne udlodde en præmie at få fingrene i din e-mailadresse.
Gamification er altså et rigtig spændende og effektivt værktøj til at samle leads og bygge en liste af potentielle kunder. Denne kan så løbende bruge til f.eks. at køre et automatiseret e-mail flow med nyhedsbreve, som har til formål at omdanne så mange af de potentielle kunder til reelle kunder. Med gamification opstår et utal af nye muligheder for leadopsamling og disse går langt udover mulighederne man har med de traditionelle pop-ups og slide-in bokse, som mange bruger til at samle e-mails til deres nyhedsbrev.
Tænk over det: hvor er der størst sandsynlighed for at du giver din e-mail til en virksomhed – ved en julekalender kampagne eller en nyhedsbrev pop-up? For mange vil svaret nok være det første – og netop derfor er gamification relevant for dig, din forretning og din hjemmeside.
Sådan kommer du i gang med gamification i WordPress
Nu hvor vi har været forbi det grundlæggende omkring gamification og hvorfor det har relevans for dig, så flytter vi fokus til et mere praktisk af slagsen. For hvordan kommer du så lige i gang med alt det her, hvis du har en hjemmeside eller en webshop bygget i WordPress?
Du kender måske Leadfamly, som er et af branchens førende indenfor gamification. Dem kunne man bruge, men det kræver et budget og en investering af en vis størrelsesorden. Hvis du ikke lige er klar til det, så er det måske bedre at starte med noget med lidt lavere omkostninger, som man kan sætte op selv. Vores bud på det er: Leadspin.
Hvad er Leadspin?
Leadspin er et dansk SaaS værktøj lavet til gamification og leadopsamling – og så er det lige til at integrere med WordPress. Det er naturligvis ikke det eneste værktøj derude (plugins mm.), men nu har vi selv testet det igennem en længere periode og mener bestemt at det er anbefalelsesværdigt. Derudover er en af fordelene ift. et plugin, at Leadspin kører eksternt. Det betyder blandet andet at du ikke skal holde øje med pluginopdateringer og bekymre dig om hvad de gør for dine kampagner.
Hvad kan jeg med Leadspin?
Hvis vi mere konkret kigger på hvad Leadspin kan, så er der lige nu to primære features. Begge features bygger på gamification og fokuserer på leadopsamling direkte på din hjemmeside. Du kan først og fremmest opsætte en ’LeadSpinner’, som er et lykkehjul. Det kan tilpasses præcist efter dine behov og du kan sætte en sandsynlighed samt en præmie (eller en nitte) for hvert enkelt felt på hjulet. Opsætningen er gjort ekstrem nem og intuitiv, så alle kan være med. Hvis du vil se lykkehjulet i funktion, så kan du gøre det lige her – vi bruger det nemlig! 🙂
Vi er også så heldige at en helt ny mulighed lige er blevet tilgængelig i en betaversion – ‘LeadScratch’. I stedet for et lykkehjul er det et skrabelod, hvor du selv kan designe den grafik man ”skraber”, samt den grafik der vises når man har skrabet. Du kan altså skræddersy løsningen så du er sikker på at den matcher din brandidentitet. Derudover kan du tilføje et ubegrænset antal resultater og bestemme sandsynligheden for hvert enkelt af disse.
Hvad koster det?
Det koster 3 kr. per lead, men de første 30 leads hver måned er gratis. Det vil sige, at du faktisk kan prøve Leadspin helt gratis – du begynder først at betale når du når over 30 leads. Om det er dyrt eller billigt, er nok ikke op til os at vurdere, men hvis udgangspunktet er at du betaler 3 kr. for en kunde som du forhåbentligt kan sælge til mere end en gang, så er de nok meget godt givet ud.