I denne guide vil vi kort gennemgå de steps som du skal igennem for at opsætte SMTP på din WordPress side. SMTP betyder ‘Simple Mail Transfer Protocol’ og er ofte nødvendig at opsætte, for at sikre at du modtager henvendelser, der går igennem din WordPress side. Dette gælder desuden også opsætningen for mails der sendes fra din hjemmeside til dine kunder.
Dette er relevant for de fleste hjemmesider i dag – og sikkert også for dig. De fleste har en kontaktformular på deres hjemmeside, nogen har også mere komplekse bestillingsformularer eller en formular hvor kunden kan indhente et tilbud. Det kan godt være at det plugin man bruger til formularen allerede håndterer at henvendelser sendes til din e-mail, men i det fleste tilfælde er det en rigtig god idé at opsætte SMTP uanset hvad. Dette sikrer dig at du ikke går glip af nogle henvendelser – og dermed har muligheden for altid at hjælpe dine kunder.
Bemærk at vi i denne guide vil benytte et SMTP plugin der hedder ‘Easy WP SMTP’. Det er gratis også kan downloades via plugin funktionen i WordPress.
Sådan opsætter du SMTP i WordPress
Vi tager guiden i steps, så det er nemt at følge med i hvad der skal ske – hele processen er super simpel. Det er vigtigt at du har adgang til din hosting udbyder og har adressen til deres udgående mailserver. I de fleste tilfælde kan du søge på “hostingudbyders navn + SMTP” på Google og så finder du den information du skal bruge. I vores eksempel bruger vi Simply, hvis du gør det samme, kan du finde mailserver adressen her.
Step 1 – Installer ‘Easy WP SMTP’ på din WordPress side
Det første du skal gøre er at installere SMTP pluginnet. Dette gør du ved at gå til “Plugins” og derefter trykke på “Tilføj nyt / Add new” i toppen af siden. Derefter skal du blot installere det plugin der vises i billedet herunder. Herefter skal du aktivere pluginnet og så er vi klar.
Step 2 – Opsætning af din e-mail
Før vi går i gang med indstillingerne i ‘Easy WP SMTP’ vil vi anbefale at du opretter en ny mailadresse. Den kan med fordel blot hedde “web@ditdomæne.dk” og skal ikke bruges til at andet end viderestilling. Du skal gemme adgangskoden til den mailadresse du opretter, da vi skal bruge den lige om lidt. Derudover bør du allerede nu opretter viderestillingen hos din hostingudbyder, så den nye mailadresse sender mails videre til den mail, hvor du ønsker at modtage dine kundehenvendelser.
Step 3 – Opsætning af SMTP i WordPress
Det første du skal gøre er at holde musen over ‘Indstillinger / Settings’ i kontrolpanelet i WordPress. Herefter skal du vælge ‘Easy WP SMTP’ i undermenuen. Nu har du adgang til indstillinger i dit plugin – og her bliver det måske lidt uoverskueligt. Vi gennemgår derfor hvert felt og beskriver hvad du skal indsætte.
- From Email Address: Den mail der vises i henvendelser der sendes til kunden, f.eks. i en bekræftelse på at deres besked er sendt. Benyt den mail du ønsker at modtage svar fra kunden på.
- From Name: Det navn der vil stå som afsender af mailen – som oftest dit firmanavn.
- Reply-To Email Address: Hvis du har sat en ‘From Email Address’ kan du lade dette felt stå tomt. Alternativt kan du indsætte samme mail igen.
- BCC Email Address: Lad dette felt være blankt, det behøves ikke at være udfyldt.
- SMTP Host: Her indsætter du adressen til den udgående mailserver fra din hostingudbyder. Hvis du har Simply.com som udbyder, så kan du bruge: websmtp.simply.com
- Type of Encryption: Denne indstilling afhænger af din hostingudbyder. Hvis du benytter Simply.com bør du vælge “STARTTLS”. Der kan dog også være andre udbydere hvor du skal benytter “SSL/TLS”.
- SMTP Port: Dette er porten til den udgående mailserver. Denne finder du også hos din hostingudbyder. Hvis du benytter Simply.com skal du skrive 587 i feltet.
- SMTP Authentication: Denne skal være sat til “Yes”
- SMTP Username: Her indsætter du den mailadresse du har oprettet tidligere (web@ditdomæne.dk f.eks.). Dette er den mail pluginnet bruger til at “logge ind” på mailserveren og få adgang til denne.
- SMTP Password: Her indsætter du koden til den mail du har indsat i ovenstående felt.
Når du har fulgt disse steps er du faktisk klar – det sidste er at teste at alt virker som det skal!
Step 4 – Test at forbindelsen virker
Funktionen til at teste at alt virker som det skal er heldigvis indbygget i dit plugin. I toppen af plugin siden skal du vælge “Test Email”. Her indsætter du så blot den mail du ønsker at modtage test e-mailen på og derefter udfylder du emne felt og selve beskeden. Tryk til sidst på “Send Test Email”.
Hvis der ingen fejl er kommer der er en boks frem hvor der står: Test email was successfully sent. No errors occurred during the process.
Såfremt det er dette svar du får, så virker alt som det skal. Du kan herefter teste en af dine kontaktformularer og se om dette også virker. Hvis du derimod får en fejl når du sender din test email så vil du få vist en fejllog. Hvis dette er tilfældet bør du sende denne fejllog til din hostingudbyder, som derefter formentlig vil kunne hjælpe dig med at løse fejlen. Du er naturligvis også meget velkommen til at kontakte os, så skal vi se om ikke vi kan hjælpe dig med at få det løst.
3 Comments. Leave new
Kunne være fedt, hvis I havde behandlet emnet også hvis man har en ekstern mailhost.
For det er ellers et superfedt indlæg.
Hej Anja.
Tak for din kommentar og ros 🙂
Når jeg har tid, så vil jeg gerne arbejde på at få opdateret indlægget til også at inkludere ekstern mailhost.