Som hjemmeside eller webshop ejer idag er data en essentiel del af det at drive en forretning. En stor del af det arbejde vi laver idag er data-drevet og der kan være meget at hente, hvis du vælger at kigge nærmere på din hjemmesides data.
Med disse data kan du blive klogere på hvad dine besøgende laver når de besøger din hjemmeside. Det kan f.eks. være at du driver en webshop og vil vide hvor dine kunder falder fra i købsprocessen. Det kan også være at du vil vide hvilke produkter, der bliver besøgt meget, men ikke sælger nok relativt til besøgstallet. Ud fra dine data kan du arbejde med at optimere din hjemmeside, for på den måde at skabe en bedre forretning.
Netop dette er basis for denne guide, hvori vi har fokus på Google Analytics. Du kender det muligvis allerede, men hvis ikke, så er Google Analytics et værktøj du kan bruge til at generere data. Med Google Analytics kan du få en masse data omkring dine besøgende og deres adfærd på din hjemmeside.
I denne trin-for-trin guide vil vi kort gennemgå hvordan du får opsat Google Analytics i WordPress.
Trin 1 – Få adgang til Google Analytics
Det første step i opsætningen af Analytics er at du skal have en Google konto. Du har med stor sandsynlighed allerede en.
Uanset om du har en konto eller ej, så skal du blot gå til www.analytics.google.com for enten at oprette en konto eller logge ind med din eksisterende Google konto.
Trin 2 – Opsætning af din konto
Når du har fået adgang til Google Analytics vil du blive mødt med nedenstående side. Her klikker du blot på den blå knap, hvorefter du bliver sendt til en side hvor du opsætter din konto.
Når du opsætter din konto skal du bruge følgende informationer:
- Kontonavn – Vil som regel være navnet på din virksomhed. Du kan have flere hjemmesider tilknyttet samme konto/kontonavn.
- Vælg hvad du vil måle – Her har du mulighed for at vælge imellem; website, app eller website + app.
Herefter bliver du i step 3 bedt om at oprette din første “ejendom”. En ejendom i Google Analytics er basalt set bare dit website eller din app. Du vil blive bedt om at oplyse følgende:
- Navn på website
- Websitets webadresse – Kan angives uden www og du skal udelade http:// eller https:// og i stedet vælge dette i dropdown feltet foran indtastningsfeltet.
- Branche og tidszone
Herefter skal du klikke på opret og vælge hvilke data du ønsker at dele med Google. Efter du har accepteret skal du umiddelbart efter klikker på opret igen.
Trin 3 – Find dit sporings-id eller script
Efter opsætningen bliver du sendt direkte til en side, der indeholder alle de sporingsinformationer du skal bruge til din hjemmeside. Vi har til formålet oprettet en test konto, så du på ovenstående screenshot kan se hvordan siden ser ud.
Måden hvorpå Google Analytics tracker dine besøgende og henter deres data, sker gennem et script. Dette script skal indsættes på din hjemmeside for at Analytics kan virke. Derudover tildeles hver hjemmeside du opretter et sporings-id. Både script og sporings-id kan du altid finde i dine konto indstillinger.
Hvis du vil finde sporingsoplysninger på en ejendom: Tryk på tandhjulet i nederst venstre hjørne, tryk derefter på “sporingsoplysninger” i kolonnen “ejendom” i midten af billedet, vælg dernæst “sporingskode”.
Dit script til sporing af data vil se således ud:
<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --> <script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxxxx-x"></script> <script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-xxxxxxxxx-x'); </script>
Dit sporings-id er det der starter med “UA” og har følgende format: UA-xxxxxxxxx-x
Trin 4 – Indsæt dit script på din hjemmeside
Dette vil i praksis være det sidste step i opsætningen af Google Analytics på din hjemmeside. For at færdiggøre opsætningen skal du kopiere dit script og indsætter det mellem <HEAD> og </HEAD> på din WordPress hjemmeside.
Dette kan gøres på flere måder:
- Du kan gøre det på traditionel vis og indsætte det inde i selve temaets kode mellem <HEAD> og </HEAD>. Vær opmærksom på at koden skal være på alle de sider du ønsker at tracke.
- Flere temaer har idag et felt til indsættelse af f.eks. scripts inkluderet i deres tema indstillinger. Det vil formentlig hedder “custom code” eller noget i den stil. Kig efter et område hvor der står du kan indsætte kode i din før/efter <HEAD> eller </HEAD>.
- Brug et plugin til at indsætte scriptet. Vi anbefaler det plugin der hedder “GA Google Analytics”. Du kan finde det ved at søge på det på plugin siden eller via følgende link. Hvis du bruger dette plugin, så finder du det under “indstillinger” i WordPress, hvor der vil være et menupunkt, der hedder “Google Analytics”. Til opsætningen skal du blot bruge dit sporings-id, som indsættes under “plugin settings”. Herefter bør du vælge “Global Site Tag” lige under der hvor du har indsat dit sporings-id. De andre indstillinger behøver du som udgangspunkt ikke at ændre, så du kan blot klikke på “Save Changes” i bunden af siden.
Uanset hvilken af metoderne du vælger, vil du umiddelbart efter være klar til at bruge Google Analytics. Hvis du har brug for teknisk hjælp til opsætningen er du naturligvis velkommen til at kontakte os.
Trin 5 – Tjek at det hele virker
Det sidste step er nok det sjoveste step. Nu har du indsat dit sporingsscript eller sporings-id og trackingen bør være igang.
For at teste om din tracking virker bør du gå tilbage til dit Google Analytics kontrolpanel. I menuen i venstre side kan du vælge “realtid”. Såfremt du stadig har din egen hjemmeside åben, vil denne side vise at der er minimum én besøgende lige nu. Hvis dette er tilfældet, så virker alt som det skal.
Det var det hele! Nu er du klar til at dykke ned i dit data og finde ud af hvor du kan optimere din hjemmeside. Vi vil anbefale at du bruger lidt til på at kigge rundt i kontrolpanelet i Google Analytics og se på de forskellige ting der trackes. Hvis du er i tvivl om brugen af Analytics, så findes der et hav af gode guides på internettet, både på skrift og video.